Teamcaffe: Příběh úspěchu, růstu a inovací očima naší manažerky Lucie
V Teamcaffe jsme hrdí na náš růst a rozvoj. Naše cesta začala před čtyřmi lety, kdy jsme převzali malou kavárnu na Vídeňské. Postupně jsme rozšířili naše služby a nyní provozujeme nejen kavárnu, ale i e-shop, mobilní kavárnu a prostřednictvím iniciativy „Každé zrnko pomáhá“ podporujeme lokální projekty se zaměřením na pomoc tělesně a duševně nemocných či jinak znevýhodněných osob. Přečtěte si rozhovor s naší sympatickou manažerkou gastro divize Lucií Opatřilovou, která se rozpovídala nejen o tom, jak se Teamcaffe daří a jaké máme plány do budoucna.
Růst a rozvoj gastro oddělení
Naše gastro divize funguje 4 roky, kdy jsme převzali provoz malé kavárničky na Vídeňské, po roce jsme spustili e-shop teamcaffe.cz a po několika dalších měsících jsme začali vyrážet s kávovým stánkem na nejrůznější akce. Po uplynutí dalšího roku jsme vyhráli výběrové řízení úřadu Jihomoravského kraje na provoz Bistra Teamcaffe a v tomtéž roce, byl také zahájen provoz naší malé výrobny. Jak tento výčet napovídá, rozvoj a hledání nových příležitostí je pro nás klíčové, protože díky tomu můžeme zákazníkům nabídnout široké portfolio služeb, ale především nám růst divize umožňuje nabídnout více pracovních míst OZP zaměstnancům.
Náš růst byl v posledních letech hodně progresivní a aktuálně jsme ve fázi, kdy se chceme soustředit na upevnění a stabilizaci pracovních postupů, nabídky a pracovního prostředí. Naším cílem je také rozšířit náš manažerský a provozní tým, abychom mohli více růst, nabízet více pracovních míst, rozvíjet potenciál pracovníků a prodat více kávy, ze které budeme moci darovat ještě větší finanční podporu. V tomto všem spatřuji přidanou hodnotu, která nám dává smysl.
Začátky bistra a kavárny
Nastartování každé provozovny bylo jiné a pokaždé je to výzva v jiném ohledu. U nás vnímám jako nejnáročnější úkol zaujetí zákazníka, protože naše cílová skupina zákazníků je poměrné úzká. Je to z toho důvodu, že máme výrazný hendikep v otevírací době a umístění našich provozoven. S ohledem na naše zaměstnance, kteří nezvládnou pracovat více než 4-6 hodin denně a je třeba jim dopřát čas na odpočinek, je naše provozní doba pouze od pondělí do pátku, od rána do brzkého odpoledne. Připravujeme se tak o ekonomicky nejefektivnější víkendy a během týdne o pozdní odpoledne a podvečery, kdy většina lidí vyhledává posezení v kavárně. S tím je spojeno i umístění našich provozů v administrativních budovách, kde je tok potenciálních zákazníků nižší než například v centru města. Je to právě z důvodu, abychom OZP pracovníky, kteří tvoří více jak 90% celého týmu nevystavovali plné síle stresu, který je v gastronomickém odvětví výrazný. O to více si vážíme každého zákazníka a snažíme se mu dopřát bezchybný servis, úsměv a osobní přístup.
Další výzvou, kterou stojí za to zdůraznit je personální problematika. Gastronomie všeobecně se posledních několik let potýká s výrazným odlivem pracovní síly. Ještě výraznější komplikace je to v segmentu OZP uchazečů - kdy musíte najít pracovníky, kteří mají nejen chuť pracovat a učit se, ale jsou také ohleduplní a chápaví vůči ostatním kolegům. Správná dynamika kolektivu je elementární předpoklad pro to, aby se zákazníci cítili fajn a spolupráce byla hladká. Pro příklad mohu uvést situaci, kdy se na jedné směně potkají zaměstnanci se schizofrenií, hraniční poruchou osobnosti, kloubními (fyzickými) obtížemi a všichni se musí respektovat, přijmout navzájem své nedostatky a být ohleduplní jeden k druhému. Tato synergie nevzniká přes noc a výrazný podíl úspěchu na tom má provozní vedoucí a jeho každodenní práce s kolektivem, která je psychicky velmi vyčerpávající. Když se to nakonec podaří je to obrovský úspěch.
Mobilní kavárna
Mobilní kavárna letos jede druhou sezonu a zatím jsme se soustředili na akce menších a středních velikostí. Mohli jste nás potkat na Dobrý den Kociánko, Evropských sportovních hrách Emil open, Hudbou pro Unicef v Tišnově, Špuntfestu v Boskovicích, Řemeslných trzích v Kuřimi, ale také v Praze, Brně a Hradci Králové na Trzích sociálních podniků pořádaných Deklarací odpovědného podnikání a dalších. Rádi bychom se zaměřili i na firemní zákazníky. Například jsme letos zajišťovali občerstvení a nápoje pro Dopravní podnik města Brna na jejich Den pro zaměstnance nebo na podobné akci, kterou pořádal pro své pracovníky Krajský úřad Jihomoravského kraje.
V mobilní kavárně vidíme velký potenciál a momentálně se nám rodí v hlavě nápad mít stánek umístěný na jednom místě na stálo, kromě kávy i s něčím na zub, a k tomu vyrážet dál na akce.
Nové posily v týmu
Náš provozní tým nově doplnil Tomáš Neruda, jako provozní kavárny Teamcaffe na Vídeňské a Rafael Cantillo jako projektový manažer. Teď je naším úkolem se především navzájem poznat a naladit se na společnou vlnu. Vyladit pracovní postupy, tak aby se v nich každý z nás snadno orientoval. Věřím, že toto výrazné posílení bude turbomotorem celého gastro týmu a společně budeme dál růst. V této souvislosti se mi stále vrací prohlášení pana jednatele Honzy Kloučka: „Každý jste jiný a v tom je vaše síla!“ O tohle se chci opřít a dál na tom stavět.
E-shop Teamcaffe
Brzy po otevření kavárny jsme pochopili, že je třeba vstoupit i do online prostředí. Díky tomu jsme chtěli oslovit zákazníky nejen z Brna, ale celé republiky. Měli jsme dva cíle - kromě snazší dostupnosti výběrové kávy a našich produktů, to bylo především komunikovat na veřejnost, kdo jsme, jak pracujeme a jaký je náš příběh. Jelikož široká veřejnost většinou netuší, co je sociální podnik, častokrát jsme zaměňováni s chráněnou dílnou, a to je podstatný rozdíl. Největší úspěch náš e-shop zaznamenal právě na Vánoce, kdy se ukázalo, že náš Slaný karamel, Kávové sušenky a Vaječný koňak jsou extrémně návykové a pod množstvím objednávek jsme nestačili vyrábět.
Potvrdilo se, že zákazníci chtějí poctivý produkt z kvalitních surovin a také, že naši pracovníci umí nasadit vysoké tempo a velmi efektivně spolupracovat. Na eshopu je samozřejmě i nabídka výběrové kávy nejen od lokálních českých pražíren (QB, Liškafé, Beansmith´s), ale také káva, kterou ve spolupráci s pražírnou Mondocafé nakupuji v zeleném stavu na mezinárodním trhu a následně ji pan Metelka z Mondocafé pro nás upraží, dle naší představy. Je to tedy exkluzivně originál Teamcaffe - tato spolupráce mě vždy velmi těší.Naši pracovníci pak připravují a balí jednotlivé objednávky. Dbáme na čerstvost, aby zákazník dostal opravdu prvotřídní produkt.
Koupí výběrové kávy má zákazník záruku, že pořídil produkt, který byl vypěstován s pečlivostí a šetrností k přírodě a farmář se zpracovatelskou stanicí dostali odpovídající odměnu za tvrdou práci. Producent zase zajistil, aby se k nám dostala v té nejlepší kvalitě, pražírna dbá na nejlepší možné upražení a kruh se uzavírá u nás v Teamcaffe, kde kávu buď pečlivě zabalíme nebo z ní pracovníci, kteří díky svému omezení těžko hledají práci, byť mají hodně, co nabídnout, připraví výborný nápoj. A tečka za celým tímto příběhem je, že z každé prodané kávy věnujeme 5 Kč a z prodaného kila 40 Kč na dobrou věc. Kvalita, příležitost, šance a naděje - to všechno se skrývá, za každým šálkem a za každou objednávkou od nás.
Podpořené projekty
Aktuálně vybíráme finanční podporu pro paralympioniky, kteří se v srpnu chystají reprezentovat Českou republiku v Paříži, což je finančně velmi nákladné od sportovní přípravy, supportu od realizačního týmu, dopravy až po asistenci a ubytování. K dnešnímu dni jsme podpořili 17 projektů, organizací nebo jednotlivců a přerozdělili více než 200.000 Kč je těžké tedy vypíchnou jen některé.
Všemi projekty se ale line stejná podstata - jsou to sportovci, spisovatelé a tvůrci, kteří se nenechávají brzdit svým hendikepem a jsou příkladem, že i navzdory zdravotnímu omezení lze žít kvalitní život a být příkladem pro ostatní.
Letní novinky v sortimentu
Já osobně nikdy neodolám našim svěžím Pavlova dezertům nebo mini krémovým dortíkům s ovocem. Poslední dobou si ujíždím na našich nadýchaným Honzových buchtách s povidly nebo tvarohem a k tomu si dám čerstvou filtrovanou kávu - není lepší nastartování pracovního dne! V létě se chystáme do nabídky zahrnout letní svěží salátky a podobné snacky - je na co se těšit!
Osobní perspektiva
Mám to velké štěstí, že pro mě to není zaměstnání, ale životní styl - je to součást mě. Je to velká výhoda, ale může to být zároveň i kontraproduktivní z hlediska schopnosti umět odpočívat a občas si dopřát jistý odstup. Nejvíc mě těší, když vidím, jak vše funguje jako namazaný stroj, všichni kolegové a pracovníci vědí, co mají dělat, jsou v práci spokojení a rádi a tím pádem jsou spokojeni i zákazníci. Asi to zní banálně ale v gastronomii je jen velmi málo dnů v roce, kdy vše funguje bez komplikací. A pro mě je to zpětná vazba, že to, co dělám, dělám dobře a v praxi to funguje. Radost pro mě také je v přímém přenosu sledovat rozvoj a posun našich kuřátek. Růst a změny vedou k posunu nejen celého projektu a firmy, ale i vás jako člověka a osobnosti. Jsou to zkušenosti, které vás nikdo nenaučí, nikde se je nedočtete, nikdo vám neporadí - musíte si je prožít sami a vzít si z nich maximum do budoucnosti. Takže byť je to opravdu těžká a psychicky náročná práce, nejvíc mě motivuje zvědavost, jak zvládnu další výzvu.
Moc děkujeme Lucce za inspirativní rozhovor a přejeme další roky plné výzev, růstu a naplnění!